Sunday, January 29, 2012

Moderneja kampanjaideoita Sauli Niinistön tukena

Sosiaalisen median luonteelle ominaista on sisällön tuottajien ja kuluttajien välisen eron hälveneminen. Tästä on toiminut hyvänä esimerkkinä ne kaksi presidentinkampanjaa, jotka ovat saaneet jatkoaikaa vaalien toiselle kierrokselle. Tässä pieni tekemäni koonti ehdokkaan numero 6 kampanjamasiinan jännittävistä sivuhaaroista. Myöhemmin on myös tulossa Pekka Haaviston vastaavasta katsaus.

---

Sauli Niinistön teollisemmin valmistettu melkein-kaima, Pahvi-Sauli, on viihdyttänyt kansaa jo 6 vuotta sitten ja tehnyt tässä kampanjassa ansioikkaan paluun. Facebook-sivustolla pahvista kampanjamaskottia on tykännyt ja seurannut yli 1000 somen käyttäjää ja myös Pahvi-Saulille omistettu blogi on luotu kertomaan tarinaa sen matkailusta ympäri maita ja mantuja. Otsikkosivulla seikkailevat myös edustajat Männistö ja Grahn-Laasonen, joten ihan Amelién tontun kaltaista reissaajaa siitä ei ole tullut, tukijoukot ovat näkyvästi mukana ja pahvinen Sauli matkaa myös usein kuvien perusteella oikean Saulin kanssa. Virallisen kampanjan epävirallinen osa kulkee siis kätevästi virallisen kiertueen osana, eikä välttämättä edes haamuna koska virallinen matkaseurue on oikeasti nimekästä sorttia. Vaikka oikean ehdokkaan korvikkeeksi se ei tunnu välttämättä kauhean arvokkaalta. Kenties siis osana virallista kampanjaa huumoriarvoiltaan toimiva pahviversio ehdokkaasta ei ehkä aikaansaa parasta mahdollista reaktiota.

Saulin nimellä ratsastavat myös muutama muu kampanjaväline. Pahvi-Saulia pienempää Kahvi-Saulia kuvataan myös humoristissa tilanteissa kampanjataipaleen yhteydessä ja tätä tuntuu arvostavan hieman alle 200 Facebook-seuraajaa. Identiteettiongelmista tosin kärsitään hieman, kun monet yhteisösivun kuvat käsittelevät joko Cafe Niinistö -konseptin ahkeria kahvittajia eikä selkeästi valovoimaisempi Pahvi-Saulikaan pysy poissa kuvalisäyksissä. Toisaalta kampanjan päivitystyyli on sopivan rempseä osoittaessaan myös seuraajille kampanjan lempeämpää puolta Haaviston kampanjan kanssa yhteiskuvassa. Sivun omistaa muuten Jenni Haukio ja kampanjasisällöksi toivotaan myös ruohonjuuritason osanottoa. Pahvi-Saulinkin kanssa pääsee telmimään ja halutessaan tukemaan kampanjaväkeä omin otoksin. Oman pahvin kun voi ostaa Kokoomuspuodista 90 eurolla. Pienempi ja tätä kautta kenties käytännöllisempi sijoitus on kahviversio, jonka ovh on 15 euroa.

Hiukan monimutkaisempia konsepteja ovat Sauliberaalit ja Super-Sauli. Kokoomuksen nuorten liitto on osallistunut kampanjointiin tuottamalla Kokemäellä (vrt. Paavon mukien alkuperä!) muutamaa eri makua vaalilimonaadia, jonka menekkiä mitä ilmeisemmin edistetään erilaisissa tapahtumissa, Cafe Niinistöissä sekä tietenkin Facebookissa. Toimivaan some-markkinointityyliin limpparia voi voittaa, mikäli tykkää Super-Sauli-ryhmää ja osallistuu politiikka-aiheiseen visaan. Vielä tämä kampanja ei ole aivan valtavaa suosiota saanut reilun 200 tykkääjänsä voimin, mutta kisa-aikaa on vielä toisaalta jäljellä, tiedä vaikka ruohonjuuressa kiirisi pian huhuja limpparin hyvästä mausta ennen kampanjan loppua.

Sauliberaalit ovatkin sitten ehkä ilmiöistä mielenkiintoisin, vaikkakin ehkä hiukan hankalasti aukeava. "Puolueeksi" listattu ja perustamiskokouksessaan puheenjohtajakseen Alex Stubbin valinnut liike on kerännyt Tiedot-sivuilleen teesejä, jotka saavat ehkä muutamat kulmakarvat kohoamaan:

Sauliberaalin puolueen perustehtävänä on yhdistää Suomi ja suomalaiset suuren suvaitsevaisuuden sateenvarjon alle. Miksi? Koska yksi Suomi pärjää paremmin kuin monta.

On ihan ok tykätä Pekasta, Ultra Brasta, Paavon mukista ja mukisematta sen toisen Paavon bööstä - ja äänestää Niinistöä.

Sauliberaaleihin saavat kuulua kaikki. Myös ne, jotka eivät kuulu Sauliberaaleihin.

Sauliberaalien Suomella on tiukoissa tilanteissa testattu työtätekevä presidentti, jolla on kokemusta ja kykyä innostaa meidät toteuttamaan tämä Suomi.

Sauliberaalit tykkäävät avoimesti Pekka Haaviston virallista vaalikampanjaa, eivätkä muutenkaan kaihda astella niille vesille, joilla Haaviston kampanja on kunnostautunut aikaisemmin - kansaa yhdistävän tekijän esilletuomisessa. Timo Soinin kommentit Haavistosta ainoana ehdokkaana, joka ei ole hyökännyt Perussuomalaisia kohtaan, saavat vastinparinsa "puolueagendasta", jonka osana myös vastakkainasettelun aika on palannut olemaan ohitse ja kaikkia muita ehdokkaitakin saa sympata ja peukuttaa, kunhan vain äänestää sitä oikeaa. Maanläheistä ja lempeää imagoa tukee myös amatöörihengellä viimeistelty Sauliberaalien logo.

Sivunä luulisi sen sisällön perusteella helposti kansanliikkeen masinoimaksi tempaukseksi, jolla ei ole mitään tekemistä virallisten kampanjaelementtien kanssa, ellei se namedroppaisi Alexander Stubbia heti alusta pitäen. Sellaisena se voisikin olla vielä tehokkaampi veto mutta tällaisenaankin se herättää kyllä uteliaisuuden - jos ei muuta, niin rehellisen hämmennyksen. Ultra Bran namedroppaamisesta en tosin osaa sanoa juuta eikä jaata - tällaisen "kuittauksen" julkisanominen kummastuttaa hiukan. Toisaalta odotan innolla, josko Saulin kampanjatiimin ehtisi vielä vaikka tuoda Led Zeppelin vetämään Hartwallille tukikeikan. Haaste on heitetty!

---

Loppuun myös aidosti ruohonjuuritasolta kummunnutta sisältöä tämän katsauksen saatteeksi. Eri kulttuuritekijöiden tuki ehdokkaille on yksi median esille nostama teema eikä vähiten Haaviston tukikonserttipommin takia. Tasavertaisuuden nimissä on kuitenkin muistettava, että myös Niinistölle on omistettu hyvää musiikkia, ja kiitos somen, tällainenkin tekele leviää tietoisuudessamme, vaikka genre ei ehkä ensimmäisenä tulisi mieleen Sauli Niinistöä ajateltaessa. Yllätystekijä siis on ainakin saavutettu!


Kampanjasivuja (tykkääjät 29.1.2012):
Pahvi-Sauli (1 327)
Kahvi-Sauli (180)
Sauliberaalit (642)
SuperSauli presidentiksi (209)

No comments:

Post a Comment